Rotterdam Ahoy
14 - 15 september 2022

A@W Newsletter

Roze blijft volharden

7 april 2022

Vijf jaar geleden leek roze een welkome maar voorbijgaande rage. Vandaag zijn roze tinten overal aanwezig, zelfs aan de buitenkant van gebouwen. Hoe komt het dat zo'n vredige tint zoveel kracht kreeg als een uitdrukking van de tijd?



De snoepkleurige brutalistische gevel van The Webster door Adjaye Associates bevindt zich naast het Beverly Centre in L.A. Foto © Laurian Ghinitoiu

 

Het is niet eenvoudig om exact aan te duiden wat de opkomst van roze heeft veroorzaakt, maar het spectrum van blush tot ruby is ieders favoriete familie van tinten geworden. Sommigen verwijzen naar de film Grand Budapest Hotel uit 2014 van Wes Anderson als het begin van de roze beweging; anderen schrijven dit toe aan de millennials, omdat zij de beperkte rol van roze als de voorkeurskleur voor de meisjeskamers hebben ingeruild voor een meer universeel - en non-binair - modestatement. Maar waar het ook begon, het ziet er niet naar uit dat roze snel zal verdwijnen. In 2014 riep Pantone de Millennial Pink uit tot Color of the Year. In 2019 was diezelfde eer weggelegd voor Living Coral, een tint die slechts iets meer cadmium is. Volgens Pantone zijn lichtrode kleuren om minstens twee redenen populair gebleven: Ze moedigen vrolijkheid aan en ze kanaliseren “onze aangeboren behoefte aan optimisme en vreugdevolle bezigheden”. Hier zijn vijf projecten die roze hebben omarmd, zowel vanbinnen als vanbuiten.

 

 


Het roze gekleurde beton loopt binnen door met bijpassende ter plaatse gegoten plinten en kolommen. Foto © Dror Baldinger

 

The Webster (2020), Los Angeles, door Adjaye Associates

 

De Brits-Ghanese architect Sir David Adjaye begon vroeg in zijn carrière rood te gebruiken, met name voor de kardinaalrode buitenkant van de Aïshti Foundation galleria in Beiroet, Libanon. Zijn meest recente project is de flagshipstore voor de luxe kledingretailer The Webster. Het gebouw, gelegen in Los Angeles, heeft een gebogen en vrijdragende gevel gemaakt van beton geïnjecteerd met roze kleurstof. Ook het interieur is roze en lijkt op een beeldenveld met ter plaatse gegoten betonnen kolommen en druppelvormige plinten die dienen als displays voor de producten.

 

Al deze kleuren van een zonsondergang zijn een ode aan de helderheid van Californië, waar het licht van de Stille Oceaan op natuurlijke wijze verzadigde tinten versterkt.

 


R7 combineert de modernistische look van Mies van der Rohe's aluminium vinnen met een coating van ongegeneerde roze tinten. Foto © Morris & Company

 

R7 kantoorgebouw (2017), London door Morris & Company


R7, gelegen in de zich snel ontwikkelende King’s Cross wijk in Londen, is een kantoor en gemengd gebouw met 11 verdiepingen. Het is bekleed met twee verschillende tinten: roze en zalmroze. Twee zijden van het aluminium en glazen gebouw stijgen naar verschillende hoogten, waardoor het gebouw gesplitst wordt in aanpalende blokken. Roze komt naar voren doorheen het hele project, van de hangende lampen in de zuilengalerij tot de metalen balustrades en de geplaveide terrassen. Volgens architect Joe Morris gebruikte de studio de kleur al in vroege tekeningen om de nieuwe gebouwen eenvoudigweg te onderscheiden van de omliggende structuren. Uiteindelijk werd het een integrale eigenschap. “Roze is een kleur die we vaak gebruiken”, zegt Morris. “Het is een nogal menselijke kleur, een kleur waar we intuïtief naartoe  reiken. We wilden het gebouw een meer huiselijke dan zakelijke uitstraling geven.”

 


In Calgary gebruikte Public City Architects levendige kleuren om een onderbenutte parking om te toveren tot een stadspark. Foto © Kokemor Studio

 

ParkPark (2020), Calgary, door Park City Architects


Steden worden door zoveel grijs gedomineerd dat roze een krachtige antithese kan zijn voor al die stedelijke saaiheid. Het in Calgary gevestigde landschapsbedrijf Park City Architects heeft onlangs pasteltinten gebruikt voor een openbare installatie op een onderbenutte parking. Het bedrijf veranderde de 14.000 vierkante meter grote bestrating naar een levendige botsing van kleuren en activiteiten die eerder worden geassocieerd met parken dan met auto's. Roze domineerde een palet van andere pittige tinten, waaronder geel, groen en blauw, die werden gebruikt om het asfalt te bedekken en voor een reeks 3D-objecten in de vorm van gigantische app-iconen. Elk object bevatte een symbolisch icoon van wat parken gewoonlijk bevatten, zoals bijvoorbeeld bomen, kampvuren en picknickbanken. De feestelijke sfeer en de warme kleuren van de installatie, die de naam Park Park kreeg, zorgden tijdens de pandemie voor een gastvrije ruimte die mensen konden ontdekken en waarin ze plezier konden beleven.

 


Uncommon Projects gebruikte roze om een kleine keukenrenovatie meer karakter te geven als een kamer op zich.
© Jocelyn Low

 

Whitstable House, Kent, door Uncommon Projects


Het creëren van een unieke keuken in een bungalow uit het interbellum. Dat was het doel van deze renovatie in het idyllische Engelse kustplaatsje Whitstable, Kent. De ontwerpers van Uncommon Projects creëerden op maat gemaakte witte kasten van Fenix NTM en zorgden voor een zacht contrasterend palet met blush muren en een vloer in duck egg blue. Het rustgevende palet helpt de identiteit van de keuken binnen het huis te onderstrepen. “Het is niet langer een overgangsruimte”, aldus de architecten, “maar wel een visueel aantrekkelijke ruimte die op zich een ‘bestemming’ is.”

 


De ‘tasting bar’ in de Campari-kantoren in Toronto maakt gebruik van meerdere pasteltinten die zijn geïnspireerd op de Memphis Group uit de jaren ‘80. © Lisa Petrole

 

Campari Group hoofdkantoor (2016), Toronto, door I-V Studio


Toen de Italiaanse distilleerderij Gruppo Campari een kantoor opende in Toronto, nodigde het de lokale ontwerpstudio I-V uit om een voormalige filmstudio om te vormen tot een open kantoor voor 22 werknemers en een ‘tasting bar’ voor het presenteren van zijn legendarische geestrijke dranken. Het algeheel minimalistische witte interieur wordt onderbroken door delicate tinten, waaronder mintgroen en kobaltblauw op de rubberen vloer en ash white panelen langs de muren. Het is echter het roze dat de ruimte balans en cohesie geeft, met perzikkleurige tinten die zijn gekozen voor de modulaire banken in de breakout-ruimtes. Het werkblad en de kasten van de open bar hebben een veelkleurig roze motief, geïnspireerd op twee referenties: het kronkelige Bacterio-patroon van Ettore Sottsass, en cochenille, het insect dat traditioneel werd gebruikt om Campari zijn ongewone robijnrode kleur te geven.

 

Dit artikel is een bewerkte vertaling geschreven door Catherine Osborne


Roze blijft volharden
Terug naar overzicht

A@W Newsletter

Blijf op de hoogte door u op onze maandelijkse newsletter te abonneren!

>> Abonneren

Geïnteresseerd in visibiliteit in onze newsletter?

>> Klik hier! 

Design & Plan

Mediapartner

Profiles of Architects

Exclusive sponsor

Sponsor

Media

 

Met de ondersteuning van